سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بیت کوین چیست ؟

 

بیت کوین معروف‌ترین رمزارز است که طی ماه‌های اخیر افزایش قیمت چشمگیری داشته است.

خالق بیت کوین شخصی با هویت مستعار ساتوشی ناکاموتو می‌باشد که در حدود سال 2009 این رمزارز را به جهان معرفی کرد. امروزه ارزش این رمزارز روز به روز افزایش می‌یابد. از طرفی پذیرش بیت کوین به عنوان پول رایح، موجب شد تا برخی از کشورها اقدام به نصب خودپرداز بیت کوین نمایند و اولین خودپراز بیت کوین در سال 2013 ارائه شد.

برای آشنایی بیشتر با بلاک چین و رمزارز این مقاله ها را در کریپتوکامرس مطالعه نمایید.

مزایای بیت کوین

غیر متمرکز بودن

در تمام دنیا نهادی به نام بیت کوین وجود ندارد و این رمزارز هیچ گونه سرور متمرکزی در هیچ کجای جهان ندارد. تراکنش‌های بیت کوین بر بستر بلاک چین صورت می‌گیرد. هیچ نهادی به صورت متمرکز توانایی تایید و یا رد تراکنش ها را ندارد و نمی‌تواند در آن‌ها اعمال نفوذ نماید.

شفاف بودن

هر کاربر در بلاک چین می‌تواند به آخرین نسخه‌ی به‌روز شده از بلاک ‌چین دسترسی داشته باشد و تمام تراکنش‌ها را ببیند. لذا امکان ایجاد تراکنش جعلی در این شبکه وجود ندارد چرا که تراکنش‌ها توسط گروهی از کاربران اعتبارسنجی می‌شود.

محدود بودن در عرضه

تعداد کل بیت کوین‌ های جهان پس از استخراج در سال 2140 به بیست و یک میلیون سکه خواهد رسید. تا ابتدای سال 2020 تعداد بیت کوین استخراج شده در حدود 18 میلیون سکه می‌باشد. پس از آنکه 21 میلیون سکه‌ی بیت کوین استخراج شد، دیگر سکه جدیدی قابل استخراج نخواهد بود. همین ویژگی باعث می‌شود تا تورم در آن بی‌معنی باشد.

امنیت بالا و ناشناس بودن

تراکنش‌های بیت کوین بین دو کیف پول که در شبکه بلاک چین رخ می‌دهد، تنها چیزی که در شبکه برای سایر کاربران قابل مشاهده است، شماره کیف پول فرستنده و گیرنده و هیچ اطلاعات دیگری مانند اینکه صاحب کیف پول کیست و یا در کدام کشور قرار دارد برای هیچ کسی قابل مشاهده نیست. به عبارت بهتر تراکنش‌ها در بلاک چین مشخص اما ناشناس‌ هستند.

سریع بودن

تمامی تراکنش‌های بیت کوین در بستر شبکه بلاک چین صورت می‌پذیرد و از آنجائیکه هیچ نهاد متمرکزی بر آن نظارت ندارد لذا تمام تراکنش‌ها به صورت شبانه‌روزی توسط ماینرها اعتبار سنجی می‌شود و در صورت صحت آن، تراکنش صورت می‌پذیرد.

برخی از روشهای به دست آوردن بیت کوین:

استخراج یا ماینینگ

در این روش کاربران ویژه‌ای از شبکه بلاک چین که ماینر نام دارند با استفاده از منابع سخت‌افزاری که در اختیار دارند اقدام به پردازش تراکنش‌ها می‌نمایند و در نتیجه در صورت موفقیت آمیز بودن فرآیند پردازش، کارمزد تراکنش به آنها تعلق می‌یابد.

خرید بیت کوین از صرافی‌ها، وب‌سایت‌ها و یا فروشنده‌های بیت کوین

در این روش خریدار با مراجعه به صرافی یا وبسایت آن می‌تواند اقدام به خرید بیت کوین نماید. از جمله معروفترین و معتبرترین صرافی‌های رمزارز، صرافی بایننس است. البته این صرافی محدودیت‌های زیادی برای کاربران ایرانی وضع نموده است و به محض اینکه از ایرانی بودن کاربر مطلع گردد، اقدام به مسدود کردن حساب شخص می‌نماید. همین امر موجب شده است تا خرید و فروش بیت کوین و سایر رمزارزها برای کاربران ایرانی با ریسک‌های فراوانی همراه باشد.

در حال حاضر کریپتوکامرس اولین صرافی رمزارز ایرانی است که امکاناتی در حد صرافی‌های جهانی برای کاربران ایرانی فراهم نموده نموده. کاربران می‌توانند در این صرافی در بازار جهانی به خرید و فروش بیت کوینو بیش از 200 رمزارز بپردازند.

دریافت بیت کوین در ازای فروش کالا یا خدمات

 

از آنجائیکه استفاده از بیت کوین به عنوان جایگزین مناسبی برای پول، روز به روز در حال افزایش است، لذا می‌تواند به جای پول در ازای کالا و یا خدمات ارائه شده مبادله گردد. البته این روش هنوز در کشور ما مرسوم نشده است.

سایر روشها

روش‌های دیگری هم برای به دست آوردن بیت کوین وجود دارد که معمولا خیلی مطمئن نیستند. برای مثال بعضی از مرورگرهای اینترنت وجود دارند که به ازای مقدار زمان استفاده کاربر از آن مرورگر یا نرم افزار و یا جذب زیر مجموعه مقداری بیت کوین به کاربر به عنوان پاداش اهدا می‌نمایند و یا مثلا بعضی از بازیهای رایانه‌ای و یا موبایلی هستند به ازای ساعاتی که کاربر مشغول بازی است، در ازای نمایش تبلیغات متعدد، بیت کوین جایزه می‌دهند. البته باید توجه کرد بیت کوین به دست آمده ازطریق این روش‌ها بسیار بسیار ناچیز است. این روش به هیچ عنوان توصیه نمی‌گردد و راه‌های مورد تایید برای به دست آوردن بیت کوین به خرید از صرافی و ماینینگ خلاصه می‌شود.

خرید و فروش بیت کوین در ایران

با توجه به وجود تحریم‌های بانکی و اقتصادی، امکان فعالیت کاربران ایرانی در صرافی‌های جهانی مانند بایننس وجود ندارد و لذا دسترسی کاربران به بازارهای جهانی با ریسک‌های فراوانی همراه است. از جمله این محدودیت‌ها می‌توان به عدم امکان خرید بیت کوین با ریال اشاره کرد برای مثال ممکن است در هنگام خرید یا فروش بیت کوین و یا سایر رمزارزها دارایی‌های آنها بلوکه شود.

شرکت توسعه ارتباطات فیبر شهری به (شماره ثبت 521747) با تاسیس صرافی کریپتوکامرس راه جدیدی برای دسترسی کاربران داخل کشور به بازارهای بین‌المللی فراهم نموده است. همچنین در این صرافی‎ امکانات زیادی برای کاربران ایرانی در نظر گرفته شده است که به سادگی می‌توانند محدودیت‌های موجود در بازارهای جهانی را از میان بردارند.

البته امکان خرید آنلاین بیت کوین مدتی است که برای کاربران ایرانی فراهم شده است ولی بخش عمده‌ای از وبسایت‌هایی که به عنوان صرافی رمزارز فعالیت می‌کنند فاقد دسترسی به بازارهای جهانی هستند و خرید و فروش رمزارز با خود صرافی صورت می‌گیرد.

منبع: وب‌سایت کریپتوکامرس